Δευτέρα, Νοεμβρίου 28, 2016

Χαλκός ενάντια στην παχυσαρκία, τον σακχαρώδη διαβήτη και όχι μόνο

Ο χαλκός είναι ένα πολύ σημαντικό ιχνοστοιχείο για τον ανθρώπινο οργανισμό με πληθώρα ευεργετικών ιδιοτήτων, το οποίο μπορούμε να βρούμε σε πολλά τρόφιμα. Είναι απαραίτητος για την απορρόφηση του σιδήρου, την δημιουργία των ερυθρών αιμοσφαιρίων, την ανάπτυξη των συνδετικών ιστών και την λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος. Ερευνητές από το Πανεπιστήμιο Berkeley της California ανακάλυψαν πως χρησιμεύει και στην καταπολέμηση του σωματικού λίπους, διασπώντας τα λιποκύτταρα και μετατρέποντάς τα σε ενέργ
Τρίτη, 18 Οκτωβρίου 2016

Facebook
Twitter
E-mail

Shares:0

Τα τελευταία χρόνια έχει μπει στο μικροσκόπιο των επιστημόνων λόγω της εμπλοκής του σε ποικίλες βιολογικές διεργασίες. Είναι γνωστό πως είναι απαραίτητος για την δημιουργία των ερυθρών αιμοσφαιρίων, την απορρόφηση του σιδήρου, την ανάπτυξη των συνδετικών ιστών και την λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος.

Η νεοανακαλυφθείσα ιδιότητά του που δημοσιεύτηκε στην επιθεώρηση Nature Chemical Biology, είναι ότι μπορεί επίσης να διευκολύνει τον μεταβολισμό του λίπους. «Διαπιστώσαμε ότι ο χαλκός είναι απαραίτητος για την διάσπαση των λιποκυττάρων ώστε αυτά να μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως ενέργεια», δηλώνει ο επικεφαλής της ερευνητικής ομάδας Dr. Christopher Chang. «Ο χαλκός δρα σαν ρυθμιστής. Όσο υψηλότερα είναι τα επίπεδά του στον οργανισμό, τόσο περισσότερο λίπος διασπάται» συμπληρώνει ο ερευνητής.

Η ομάδα του Chang ανακάλυψε την λιποδιαλυτική δράση του χαλκού μελετώντας ποντίκια στα οποία υπήρχε συσσώρευση του μετάλλου στο συκώτι τους η οποία συνοδευόταν από εξαιρετικά χαμηλά επίπεδα λιπιδίων στο όργανο αυτό.

Ο χαλκός βρίσκεται σε πληθώρα τροφών, όπως τα οστρακοειδή, τα φυλλώδη λαχανικά, τα μανιτάρια, οι ξηροί καρποί και σπόροι, τα φασόλια, το κόκκινο κρέας, τα δαμάσκηνα, το αβοκάντο. Σύμφωνα με την Επιτροπή Διατροφής του Αμερικανικού Ινστιτούτου Ιατρικής, ένας ενήλικας χρειάζεται περίπου 700 μικρογραμμάρια χαλκού την ημέρα. Ο Dr. Chang επισημαίνει ότι ο ανθρώπινος οργανισμός δεν μπορεί να συνθέσει από μόνος του τον χαλκό, οπότε πρέπει να τον λαμβάνει από τις τροφές. Δεν υποστηρίζει ωστόσο την αυθαίρετη λήψη συμπληρωμάτων χαλκού, αφού σε υπερβολικές ποσότητες, το μέταλλο οδηγεί σε ανισορροπία στα επίπεδα άλλων πολύτιμων μετάλλων, όπως ο ψευδάργυρος.

Ο χαλκός είναι επίσης απαραίτητος για την δημιουργία ενός ενζύμου που προστατεύει τις αρτηρίες από σκλήρυνση, καθώς και για την παραγωγή φωσφολιπιδίων, που βοηθούν στο σχηματισμό του ελύτρου μυελίνης που περιβάλλει τα νεύρα. Το σώμα πρέπει, επίσης, να έχει χαλκό για την παραγωγή ενός ισχυρού αντιοξειδωτικού, της υπεροξειδικής δισμουτάσης (SOD). O χαλκός διαδραματίζει βασικό ρόλο στην παραγωγή της μελανίνης η οποία συμβάλλει στην ανάπτυξη και διατήρηση του υγιούς δέρματος και των μαλλιών. Ο χαλκός βοηθά επίσης στη ρύθμιση της λειτουργίας ενός ενζύμου που απαιτείται για την δημιουργία του κολλαγόνου στα οστά, τους συνδετικούς ιστούς και το δέρμα. Επιπλέον βοηθά το σώμα στην καταπολέμηση των καρδιαγγειακών παθήσεων, προωθεί τα χαμηλά επίπεδα χοληστερόλης και αποθαρρύνει την ανάπτυξη της αθηροσκλήρωσης και των αορτικών ανευρυσμάτων. Πιστεύεται πως ο χαλκός είναι απαραίτητος για τη σωστή αποθήκευση, χρήση και απελευθέρωση του σιδήρου που απαιτείται για την παραγωγή της αιμοσφαιρίνης των ερυθρών αιμοσφαιρίων. Έχει τέλος αντιβακτηριδιακές ιδιότητες και μπορεί να καταστρέψει περισσότερο από το 99,9% των βακτηρίων, ακόμα και βακτήρια που θεωρούνται ιδιαίτερα ανθεκτικά όπως ο χρυσίζων σταφυλόκοκκος.
εια.
Share: